Saturday, November 3, 2012

Sonata Tak Bersalju :')


Assalamualaikum. It has been awhile kan tak hapdet belog. Now it's 6.24 am. Tak sangka dah sebulan aku duduk kat India ni. Dah cukup sebulan aku menjadi seorang medical student di International Medical School Bangalore. Dah macam survivor rasanya. Bila 2nd intake student datang rasa macam seronok pulak, sebab still dapat survive kat sini and dapat cite macam-macam dugaan yang dah kitorang lalui selama sebulan kat sini.

Hanya Allah je yang tahu betapa aku datang ke India ni penuh dengan linangan air mata, drama emosi dan air mata everywhere everytime. The only happiness yang aku rasa kat sini is when Shameera and Liyana ada,tempuh segala susah senang bersama. And now, aku dah mula rapat dengan Mas, kak Dila dan Patricia. InsyaAllah ada hikmahnya kenapa Allah pertemukan kita semua. :)

Masa mula-mula sampai di Bengaluru International Airport, aku agak terkejut sebab sejuk, sejuk ala-ala aircond gitu. Sampaikan aku kena korek beg hand luggage aku tu untuk keluarkan sweater, the only sweater yang aku bawak from Malaysia cuz I thought India ni macam takde lah sejuk sangat kan. Tapi sekarang aku menyesal, and menderita kesejukan sebab sweater ada satu je, sekarang suhu around 20 degree and sometimes turun sampai 18 degree!

Sejujurnya aku masih menyimpan hasrat untuk mohon tukar ke MSU Shah Alam, aku memang tak sanggup nak teruskan hidup di sini, dan bila teringat yang aku akan tinggal di sini lagi 5 tahun, aku rasa down yang teramat sangat. Aku mengalami penyakit 'menangis hari-hari' sejak minggu ke dua aku berada di India. Masa first week aku rasa okay lagi, happy je shopping sampai habis 10 000 rupees. *evil laugh* Apa pun bila fikir ibu ayah, aku tak sanggup nak mintak tukar.. Tak sanggup nak hancurkan harapan ibu ayah. InsyaAllah aku akan cuba bertahan, aku suka course medic ni, cuma aku still tak dapat sesuaikan diri dengan environment kat sini.

Masa mula-mula datang, aku dicampakkan ke sebuah rumah apartment in which nama apartment tu cresent enclave. Sedapkan nama apartment tu? Bajet macam mewah je apartment tu tapi memang cun pun apartment tu. Cuma it is not fully furnished and takde washing machine and study table. Kalau nak buat homework or study aku kena buat atas katil. Study sampai sakit pinggang sebab posture duduk tu sungguh membahayakan. Ok ayat melampau di situ. Haha. Then kena basuh baju sendiri hari-hari sebab takde washing machine. Kitorang kena tunggu senior lama keluar untuk dapat rumah yang fully furnished. So kena survive sebulan je kat cresent enclave tu and alhamdulillah last wednesday kitorang selamat pindah ke Shriram Apartment.

Tibalah saat yang dinantikan. Aku tengok keadaan rumah kat Shriram Apartment, aku rasa nak nangis tapi tak nangis la. Aku sentiasa nampak anak lipas kat dalam rumah tu. Hanya Allah je yang tahu betapa aku benci takut and geli kat lipas. Then tengok keadaan ruang tamu yang macam dah kena tinggal lama sangat.Dapur pulak berbau, lipas merata-rata. Washing machine rosak tak boleh spin.Tandas bilik, ya Allah...aku rasa nak jerit YA ALLAH RUMAH MANUSIA KE APA NI! Sedihnya! 

Malam tu tidur pukul 2 am. Tak selesa tidur. Sekejap kejap terjaga. Roommate aku pun feel the same too, tak selesa. Aku hanya mampu berharap agar masa berlalu dengan pantas supaya aku dapat cepat cepat balik Malaysia. Betullah aku diuji dengan berbagai dugaan sepanjang aku ada kat sini. Masa nak pegi Mantri Mall haritu, hujan lebat masa balik. Aku and roommate naik auto(macam motor beca, i don't know how to describe..hehe) , bayangkan masa tu hujan lebat, masa nak dekat sampai rumah, terkena splash air lecak. Habis basah! Dah la air tu ntah ntah bercampur dengan substance yang menjijikkan ke kan (cth nya taik lembu).  Geli bila fikir balik. Lagi satu uncle auto tu, ya Allah gatal sangat, pantang nampak perempuan comel. Da la macam beruang. Charge lebih pulak tu, mula-mula kata 150 rupees, dah sampai Shriram kata 200 rupees pulak. -.-

Aku mula rasa penat duduk sini. Baru sebulan aku dah rasa penat, rasa sedih, menyesal. Mixed emotions. Aku terfikir betul ke keputusan yang aku buat ni. Tapi akak senior pernah cakap, kita ni the chosen one. Allah dah pilih kita semua untuk hidup di India ni and here we are, dah ada kat India and insyaAllah, Allah has perfectly planned something yang terbaik untuk kita semua. Cuma satu je, aku perlukan masa, perlukan masa yang maybe sangat sangat lama untuk adapt dengan susah payah nya life kat India ni. 

Yes kitorang memang banyak duit, elaun bertimbun, berlebih-lebih. First year lagi dah boleh melancong. Nampak dalam gambar semua muka ceria muka bahagia tapi hakikatnya aku tak bahagia langsung. Setakat ni la. Aku terfikir, mungkin selama ni aku dah terbiasa dengan hidup senang, tidur dalam air cond, ruang tamu besar, dapur yang selesa, menyebabkan aku asyik compare kehidupan aku di Malaysia dengan kat sini. Of course sangat sangat beza. Of course hidup di sini tak seindah yang di sangka. I already know that, cuma bila dah tahu, dan alami sendiri, baru terasa betapa mewahnya hidupku di Malaysia. Betapa bersyukurnya aku dapat hidup di Malaysia dengan selesa. Super  duper selesa berbanding sini. 

Oh ye, baru-baru ni raya haji kan. That was my first time celebrating aidiladha di perantauan. Mesti la sedih, sebab apa tau, malam raya tu nak tau aku buat apa.. Online.. Tapi bukan dengan family,sebab family balik kampung and kat kampung takde internet. Sedih sangat malam tu, aku nangis, tapi senyap-senyap la. hehe. Aku terfikir kalau kat Malaysia malam raya tu aku mesti tengah spend time dengan sedara mara kat kampung. Lain sangat rasanya masa tu.

Esoknya baru terasa macam raya, pegi surau muhajirin sambut dengan senior senior tercinta. Pakai baju raya. Makan nasi tomato. Sedap! Lepas tu balik rumah semua tido. Tak tau la tidur sebab penat, atau sebab sedih tak dapat raya dengan family. Ini lah pengorbanan. This is just a beginning kot. Nanti dah jadi doctor, lagi teruk rasanya. Kena banyak-banyak bersabar ye Dr 'Afifah. 

Sekarang ni dah masuk winter. Sejuk, tapi takde salji. Asyik rasa lapar je kat sini. Tapi sini best, sebab makanan boleh delivery tak kira la betapa cikainya restoran tu. Kat sini makanan macam Malaysia tapi tak sesedap Malaysia. Yang sedap western food je kot. Harga pun not bad. Alhamdulillah boleh je telan apa apa makanan kat sini, yang penting halal.

Oh haritu aku pernah kena diarrhea tapi sehari je and tak teruk sangat. Siksa jugak la. Sakit perut 2 malam. Perut rasa cramp. Kua masuk toilet banyak kali. Abdominal pain, kaki rasa cramp. Nasib baik masa tu cuti sebab ada perayaan apa entah, yang pecahkan buah macam tembikai kat jalan raya. Best lak tengok tapi kotor la nampak kesan buah pecah. Punca diarrhea ni ialah burger mcD. Pedas sangat kot. -.-

Kawan-kawan kat UK n Poland nampak happy dan bahagia kat sana. Gambar dorang kat fb comel comel je berlatarbelakangkan salji. Tak dinafikan aku agak cemburu tengok dorang semua kat sana. Dorang tak payah fikir pasal rumah or kenderaan or keadaan college kat sana. Kitorang kat sini kena pindah rumah lepas sebulan duk cresent enclave, kena beli barang rumah sebab serba tak cukup, sebulan kena basuh baju sendiri, kalau tak kena jalan kaki pegi rumah senior. Basuh baju bukan sekejap, makan masa 1 jam or 2. Kadang tidur kul 1 pagi sebab nak basuh baju guna tangan. Pastu naik bas kalau lambat kena berdiri. 

Then, toilet kat rumah ni kotor, geli sangat, nak kena bersihkan, nasib baik roommate aku ada, dia tolong sental. Thanks a lots Yana! Macam macam benda kena buat nak uruskan rumah ni. Patutnya sampai sini dah tak payah fikir dah  pasal rumah ke pasal washing machine ke. Banyak masa terbuang sebab nak fikir and nak uruskan pasal rumah dan lain-lain. Banyak sangat masa terbuang untuk selesaikan benda-benda yang tak sepatutnya. Sakit hati. Janji manis semua tu kata rumah apartment fully furnished. Jangan la tabur janji manis and bagi harapan palsu kat kitorang semua, dah cukup tragik hidup kat sini, janganlah tambah lagi rasa sedih ni..keadaan college pun sedih, of course tak semewah MSU tapi selesa je untuk belajar. Surau kecik, and aku pernah nampak sesuatu yang sangat menjijikkan kat tempat ambil wudhuk kat situ. :( Benda yang aku sangat-sangat tak boleh terima kat college ialah toilet. Siyes tak boleh terima langsung. T.T

Korang yang bahagia kat Poland or UK sana, aku tumpang bahagia tengok senyuman korang kat sana, tapi 1 benda nak pesan, jangan lah terlalu obvious menunjuk or compare keadaan sini dengan sana. Mestilah korang punya tempat lagi best, ada salji, rumah and college yang selesa. Ada classmate pernah tanya 'kat sini ada salji, India ada?' Hancur berkecai hati ni dengar soalan annoying macamtu. Memang, takde apa yang best kat sini. Takde tempat yang cantik cantik macam negara korang belajar tu, nak amik gambar pun tak tau nak berlatarbelakangkan apa. Nak cite dengan korang pasal india ni pun rasa malu, kadang-kadang every single word yang korang cakap, rasa hurtful sangat-sangat. Deep down rasa sedih and terasa. Janganlah siksa jiwa kitorang lagi dengan kata-kata macamtu. Please.. Kalau dah best tu best lah, jangan la rendah-rendahkan kitorang yang belajar kat India ni. Bukannya orang yang pergi India ni orang yang tak lepas pointer. Best student foundation pun belajar kat sini ape. Tak perlu nak menghina sangat, India ni bumi Allah jugak. Bukannya kitorang duduk forever kat India ni. Nanti jumpa balik kat Malaysia kan kan. :)

Apa pun kita kena ingat, kita semua belajar luar negara ni sebab nak belajar ilmu Allah, nak timba pengalaman, nak pupuk rasa syukur dalam hati, nak belajar hidup berdikari. Bukan nak compare compare negara tempat kita sambung belajar dengan kawan kawan lain. Bukan nak show off oh tempat aku belajar lagi best. No. It is not suppose to be like that. Nanti kita semua dah balik Malaysia, kita semua akan jadi doktor jugak kan, insyaAllah. Mungkin kita akan ditempatkan di hospital yang sama, mungkin department yang sama. So tak kisahlah kat mana pun belajar, kita semua akan jadi doctor jugak, akan rawat pesakit jugak. Takde bezanya. Betul tak?

Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan. [Al-Anbiyaa’: 35]

Ye, susah or senang, itu bermakna Allah nak uji kita. Sama ada kita ingat Dia atau tidak. Sama ada kita bersyukur atau tidak. Jangan sombong. Jangan dengki. Semua yang berlaku adalah di atas kehendak Allah dan hanya Allah yang tahu apa yang terbaik buat hamba-hambaNya. Kita hanya perlu yakin dan bersangka baik dengan Allah. InsyaALLAH ada sesuatu yang baik untuk kita at the end nanti.

Ok lah. Rasanya sampai sini je kot. Luahan hati sepanjang sebulan duduk Bangalore. Its a nice experience sebenarnya. Membuatkan aku jadi lebih berdikari and belajar buat keputusan sendiri. Belajar hidup susah. Aku harap dapat terus bertahan kat sini. Dan suatu hari nanti aku berharap dapat menyumbang sesuatu yang bermanfaat kepada umat Islam yang lain. InsyaAllah. 

Ingat, nobody said life was easy. Every single thing you do should have effort in it. Jangan malas jangan leka. Tak kisah tempat belajar bersalji atau tak, yang penting make sure exam tak fail, tak kena repeat year and dengan ilmu yang kita belajar ni dapat beri manfaat kepada orang lain. When you are already in this path, there's no way to turn back. Be strong, 'Afifah. :')


''Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya.'' 
[Al-Baqarah: 286]


PS : Gambar will be upload later. Malas nak upload sekarang.

Sekian wassalam.

Salam sayang dari Bangalore,
Dr. 'Afifah :')

Thursday, September 20, 2012

MARA OH MSU (Part 2)


19th September 2012 (WEDNESDAY)

Pagi ni aku berkejar ke Shah Alam sebab dapat text from someone, dia cakap passport kena hantar cepat, kalau tak semua dak India (well,actually bukan dak India tapi ‘bakal student MBBS India’) tak dapat visa. Aku pun risau la kot-kot aku la penyebab everything jadi lambat kan, so dalam kul 10 lebih aku bersiap,kul 11 lebih bertolak, beli hot ticket, topup touch n go and terus zooooooooooooom!! Ke Shah Alam. Sampai je Shah Alam, aku dengar azan zuhur dah nak habis. Aku pun terus meluru ke tingkat 16. Lift kat management tower tu busuk betul tau, dia tak stop kat tingkat 2. Sabar je lah. Aku kena naik tangga ke tingkat 5, then baru ambik lift naik ke tingkat 16.


Dah sampai International Office kat level 16, aku jumpa Miss A. Im glad she was there, kalau takde orang masa tu, memang aku nak sembur MSU ni. Sengal makin menjadi-jadi. Sabar ‘Afifah sabaar. Okay, then bila miss A nampak muka aku, dia cakap, “oo awak yang semalam tu ye?Kenapa lambat sangat hantar ni?” Aku pun sengih je la, malas nak cakap banyak. Then dia cakap lagi, ada berita buruk nak bagitau pasal visa ni. I was like, “hah berita buruk?” Aku rasa macam nak terjun bangunan je masa tu, i hate bad news okay! “Visa kamu ni kena buat sendiri pulak” miss A kata.

WHATTTT?! 


This is too much I think. Lepas penat lelah berkejar pegi Shah Alam dari Seremban, dengan terpaksa berhabis duit dan tenaga nak datang, after all she just said to me visa kena buat sendiri? So what’s the point aku datang MSU masa tu? Whats the point! Huh. Rasa marah masih ada lagi ye nampaknya. Bertenang 'afifah bertenang. Eh of course la, kenapa within few hours info bertukar dgn cepat and tak bagitahu apa-apa pun? Pagi tu cakap passport nak kena hantar cepat, bila dah sampai MSU cakap visa kena buat sendiri pulak. Miss A suggests buat masa first day orientasi, 24hb September nanti. Memang aku rasa diperkotak-katikkan. Ini lah MSU. Menyusahkan-Student University.

Lepas setel borang tu, aku pegi Tesco, bagi mengubati hati yang lara. Pergi la makan hot n roll kejap. Then solat, lepas tu gi shopping! Memandangkan miss A kata duit register RM1500 tu bayar masa dah dapat elaun MARA, so aku tak rasa teragak-agak untuk menghabiskan duit bagi melepaskan tension dan rasa geram di hati. Nak balik Seremban pun banyak beno halangannya. Aku salah masuk simpang. 2 kali pulak tu. Ni first time balik sendiri-sendiri, before ni ada kawan teman, tak pun ada kawan tunjukkan jalan. Tapi kali ni aku jadi survivor. HAHA. Aku termasuk simpang Kemuning, time tu dah masuk tol RM1.20. Then patah balik ke Shah Alam, kena RM1.20 lagi. Masuk highway balik, termasuk Alam Impian pulak, kena tol RM0.60. Kuar tol balik, kena RM0.60. Kali ketiga baru betul..ikut sign board pegi JB. Tu la, selama ni ayah drive balik Seremban, bukan nak tengok-tengok jalan. Kan dah kena sekali kena balik sendiri. *sigh*

i love chicken n cheese paratha! :D
Sampai rumah kul 6 kot. Before sampai rumah pegi isi minyak kejap, pandai habiskan pandai la isi balik ye. Alhamdulillah. Aku selamat sampai rumah. Segala yang berlaku ni,termasuk dalam rancangan yang Allah dah tetapkan yang aku akan lalui pada hari ini. Ada hikmahnya insyaAllah.



20th September 2012 (THURSDAY)

Alhamdulillah. Lagi beberapa hari je lagi nak masuk orientation day di MSU. Of course rasa excited and sedih bercampur baur. Perasaan nak sambung medic di India (lagi-lagi di Bangalore) memang tak terkata la eksaited nye. Tapi bila fikir kena tinggalkan family di Malaysia, maybe for a few years or months..rasa sedih sangat, sampai stress kekadang. -.-Nak taknak,aku perlu berkorban. Pengorbanan utk jadi seorang doktor yg berjaya dunia akhirat sangatlah besar dan berat. I know I can get through all this,insyaAllah..selagi Allah ada, I know I can survive J

Last night was not a good night i guess. Sebab apa tau, aku tak boleh tidur dengan lena. I don’t know why, maybe sebab i feel so tired that i can’t sleep well, or perhaps ada berita buruk menanti and menyebabkan rasa tak sedap hati. Malam tadi aku mimpi ngeri, aku rasa sebab aku lupa baca doa tidur dan aku rasa sangatlah penat. And then malam tu jugak aku dapat text from my best friend aku, yang membuatkan aku rasa sangat sedih dan terkilan.  Malam tu aku rasa sebak, tak tenang. Pagi tu aku dah okay sikit, then tetiba ada someone tanya pasal something related to apa yg bestfriend aku text malam tu. Dia buatkan aku teringat balik and aku terus nangis. I don’t know why aku rasa tersangatlah sedih! Aku kecewa dengan diri aku sendiri. Kecewa sangat-sangat. I thought I’ve done my very best.       


Masa tu dalam pukul 11 kot, aku nangis, I can't stop crying. I just can't. Sedih. Aku cuba untuk tidur. Selalunya lepas nangis aku tidur, aku tak nak fikir lagi dah. Aku terjaga kul 12 pm. Aku dapat text kata-kata semangat from someone. Aku terus nangis. Tapi aku tak reply. Tak mampu nak reply.. Aku terus paksa diri untuk tidur balik. Terima kasih to that ‘someone’ sebab bagi kata-kata semangat. :')



"..dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya." [2:216]



Alhamdulillah,aku dah mula redha dan terima apa yang berlaku ni. Mungkin condition aku yang agak stress dan emosi bercelaru membuatkan aku mudah menangis belakangan ni. Maklumlah, less than 2 weeks lagi ni nak felai gi Bangalore India. Tak tau lah masa departure nanti how it feels like..argghhh. no way. Aku taknak nangis kat airport. TAK NAAAAK!


*To be continued.....*

MARA OH MSU


18th September 2012 (Tuesday)

Hari ni hari yang sangat busy. Aku berkejar pegi jumpa makcik aku selaku penjamin 2 untuk agreement MARA. Sebab nak betulkan something dalam form tu, ada salah sikit. Nak kena initial 3 orang pulak tu. Melampau! Then berkejar ke pesuruhjaya sumpah kat town, dua-dua penjamin kena ada katanya. So memang agak menyusahkan la sebenarnya. Dah setel tu, pegi Lembaga Hasil Dalam Negeri nak matikan setem. 

Dalam pukul 1PM, gerak pergi MSU, nak ambik result sem 3 dan bayar  duit visa RM303. Pergi level 16, tengok-tengok pintu tak boleh bukak. Rupanya salah bangunan. Aku call kawan aku, dia cakap level 16 management tower. Ya Allah. Punya lah nak kejar masa time tu, banyak pulak masalahnya. Aku pun pegi management tower, nak tunggu lift satu hal. Dah nak pukul 3 dah masa tu, memang cuak sangat, sebab lepas tu nak pegi HQ MARA kat KL. Dah sampai level 16, international office takde orang! Aku pun macam, eh tak de orang. Takkan sorang pun takde. Aku siap boleh round 1 office tu, memang takde orang! Aku tunggu few mins, ada sorang staff sampai, dia baru nak solat rasanya, dia cakap “tunggu kejap boleh?” Apa? Dia suruh tunggu?? Takde makna nya nak tunggu. Aku dah lambat sangat dah ni. Aku pun cakap “Saya nak cepat ni, lepas ni nak pergi MARA. Kalau petang nanti takut tak sempat. Office tutup pukul berapa?” Dia cakap tutup pukul 6, tapi dia balik lambat sikit. Aku pun blah la dari situ.

4.40 petang baru sampai HQ MARA kat Jalan Raja Laut. Ayah main redah je jalan kat KL tu, tup tup jumpa pulak. Dekat je dengan Sogo. Dah sampai tu aku terus hantar borang agreement, ada sorang staff ni tolong check kan and bagitau apa yang tak lengkap lagi. Banyak jugak yang tak lengkap tapi boleh je setelkan masa tu. Memang agak kelam kabut, nasib baik ‘F’ ada, tolong fotostatkan medical checkup and result sem 3. Dalam kul 5 lebih baru siap, solat asar jap, lepas tu makan kat restoran kat bangunan MARA tu. Bertolak balik dalam pukul 7 PM, aku call miss A, nak inform dia aku tak sempat nak hantar borang visa and passport hari ni. Dia suruh hantar esok. So aku tak payah la nak patah balik MSU. Masa on my way balik to Seremban, aku teringat something. Ohhoooyy!<--tiru Jepa.

Aku : Ayah!*pandang kerusi belakang*
Ayah: kenapa? X-RAY?
Aku : *eh macamane ayah boleh tau ni* ha’ah, envelope medical checkup tadi tertinggal!
Ayah : Laa, takpe la, nanti kalau ‘F’ pegi hq mara nanti, suruh dia tolong ambikkan.
Aku : Oo. A’ah kan. Ok ok.

Dah setel 1 masalah. Thank you ‘F’. Jasamu dikenang! Boleh balik dengan hati yang tenang ;)

*To be continued..............*

Tuesday, September 11, 2012

Alkisah medical check up.

Bismillah. Assalamualaikum w.b.t.

Selamat hari rabu! haha. Semalam bersamaan hari selasa , 11 Sept 2012 , aku telah diajak oleh ibu untuk buat medical check-up sebab lagi few weeks je lagi nak fly tapi apa pun tak buat. haha. Bukan apa, aku tak suka langsung la buat medical check up, lagi-lagi kena ambik darah. Eee. Suka-suka je ambik darah orang. Okay enuff membebel. -.- Semalam aku plan nak pegi Klinik Kesihatan Seremban 2 sebab my aunt yang suggest suruh pegi situ, 'cuz kat situ  memang tak ramai orang, lagi-lagi weekdays. Yeah, aku pun pegi situ petang semalam, memang tak ramai orang. Datang terus kat kaunter, tunjuk borang. Lepas tu kakak yang kat kaunter tu memang mesra alam betullah (tu yang sejuk hati tengok) , akak tu tanya "Nak buat blood test sekali ke" then, I said "ha'ah, memang kena buat." Lepas tu kena tunggu kejap, sebab akak tu nak call orang lab nak tanya pasal blood test.

Beberapa minit lepastu (minit k bukan jam), akak tu panggil, dia bagitau yang semua sekali termasuk blood test RM100++. Aku pun okay je la. Tapi tapi. Lepas tu dia bagitau yang result keluar sebulan lepas tu. Then I asked her, "Tak boleh ke buat asing-asing, buat medical check-up je, blood test tak payah." Dia cakap tak boleh. Sedihnya. Aku dgn ibuku berlalu pergi dengan perasaan kecewa. Jauh kot Seremban 2! Kesian kat ibu ku yg tukang drive. :(

Kitorang pun bersepakat untuk pegi hospital swasta je lah, tak banyak songeh. Kitorang pegi Senawang Specialist Hospital. Jarak antara Seremban 2 dengan Senawang agak jauh ye. Tu yang geram tu. Tak pe lah, ujian. Dah sampai hospital tu, terus pegi kaunter dan daftar nama. Lepastu kena tunggu lama jugak la, dalam half an hour kot. Ibu pun dah sampai terlelap tunggu. Tak ramai sgt orang and selesa la. Lepas tu ada sorang kakak ni mintak borang medical check up, dia tanya "Takde gambar passport ke?Sebab nak elak penipuan kan, kena ada gambar, kalau tak tak boleh buat." Aku pun dah cuak. Mana la aku ada bawak gambar passport masa tu. Pastu tetibe aku terpandang file yang aku guna utk bawak borang-borang mara tu, aku teringat yang aku ada letak gambar passport yg lebih-lebih kat dalam file tu. Aku pun godek-godek file tu and finally! Alhamdulillah aku bawak! Kalau tak, memang 1 hal la kena balik rumah balik, just untuk ambik gambar balik. Bukannya dekat Senawang ni.


Dah habis buat drama gambar passport, aku pun dipanggil untuk buat X-RAY oleh seorang abang yg comel. Haha. Dia senyum je. Alahaii. Aku masuk bilik X-RAY, ada seorang abang yang comel lagi (juru X-RAY). I was like "WHAT?? LELAKI KE YANG AKAN XRAY AKU NANTI! OHHH TIDAAAAAAAAK" Aku pun fikir professionally la, nak buat x-ray kejap je, takde ape lah. Tapi sumpah segan sangat. Medical checkup before ni, semua pekerja perempuan yg handle aku, tapi kat sini, semua lelaki! -.- Dah habis tu, abang comel yg first-first aku jumpa tu bawak gi bilik lain, nak buat urine test and physical check up. Tinggi aku naik 1cm. Bestnya. heheh. Maksudnya aku boleh meninggi lagi lah kan. yeay! Mimpi nak tinggi macam model. Sudah-sudah la berangan pipah oi. haha.

Dah selesai semua tu, tibalah kemuncak yang sangat dinanti-nantikan. Blood test. T____T

Before that kena buat ujian penglihatan. Kalau bukak spec memang tak nampak langsung la. Segemok-gemok tulisan tu aku tak nampak. Memang kabur sangat. Oh I hate this! Dah lah tak suka pakai spec, contact lens lagi la tak suka, tapi tak sedar diri mata tu rabun teruk. Takpe lah ada hikmahnya. Bagi aku bagus jugak kalau aku rabun, aku boleh jaga pandangan. Kalau jaga pandangan, at the same time dapat jaga hati. Yelah, kalau pakai spec, semua orang aku nak pandang. Macam jakun je. hekhek. Tapi bila tak pakai spec, orang senyum kat aku pun aku tak nampak. Aku dengan dunia aku je. Kalau present kat depan, memang tak segan sangat, sebab tak nampak audience dengan jelas. Itu 1 advantage lah kot. Plus, aku dapat jaga ingatan and hafalan aku, kalau asyik ternampak lelaki, akan buatkan aku hilang ingatan dengan mudah. grr.


I hate wearing spec!

Okay pasal blood test. Before that doc check nadi. Lepas tu baru get ready untuk ambik darah. Seriously nervous nya bila doc tu dah start pegang jarum. Nervous nervous nervous! Aku mula tenangkan diri. Doc tu duk belah kanan, and mintak tangan kanan aku letak atas meja. Aku pandang kiri je. Tak pandang jarum langsung. Scary. Dah beberapa minit, tak rasa sakit sangat. Biasa-biasa je. Tapi tapi, masa doc nak tarik keluar jarum, doc tu tetibe tekan tangan aku. ERKKKK! Sakit yang teramat sangat. Kuat gila dia tekan! Lepas tu dia suruh lipat tangan tu, doc tu letak plaster. Abang yang bawak aku jumpa doc tu tersengih-sengih je tengok aku yang hampir-hampir nak jerit masa doc tu tarik jarum. Apa la..sakit tau tak. T_T Tak patut betul. *geleng kepala*

Dah habis tu abang tu suruh bayar kat kaunter dan result akan dapat within 1 week atau lagi awal. Dah pegi kaunter, tetiba abang tu datang balik untuk sign kat bahagian x-ray punya form. Aku pun ikut dia pegi bilik x-ray td untuk sign kat situ. Dah habis ucap terima kasih, (akak-akak kat bilik x-ray tu baik sangat) abang tu jerit "kalau dah jadi doctor, kerja lah kat sini". Aku sengih-sengih je. InsyaALLAH tengoklah kalau ada rezeki dapat keje kat situ. Best la, swasta kan. Super selesa. hehe.

Aku menuju ke kaunter dan akak tu cakap semuanya RM360. Aku pun, hah apehal naik pulak, tadi kata RM300. Ibu pun bagitau la tadi akak yg first-first jumpa ibu aku tu cakap RM300. Beza RM60 kot. Ngengade betul. Akak tu pun call sape ntah, tanya itu tanya ini. Last-last dia cakap RM345.50. Eh boleh plak ada 5 posen kat situ. Sabo jela. Ibu pun malas nak banyak songeh, bayar je lah. Aku rasa nak nangis je bila fikir balik, medical check up je RM300 lebih. Nanti nak bayar VISA lagi, penginapan orientasi, register IMS. Memang la boleh claim, tapi bila entah dapatnya.

On my way balik rumah, aku dah mula rasa sakit-sakit kat bahu kanan. Maybe effect daripada ambik darah tadi. Maybe la. Tak pun sebab tekanan perasaan ke kan. Aku pun tak tau. Dah sampai rumah, ya Allah  menjadi-jadi pulak sakitnya. Sakit bahu kanan menjalar ke leher dan terus ZAPPP! ke kepala. Sakitnya Allah je yang tau. Aku tidur sekejap before solat asar, and mintak adik kejutkan pukul 6. Aku tidur sebab nak reda kan sikit rasa sakit tu. Tapi bangun tido je......ZAPPP! Sakit kepala sangat-sangat-sangat! Ya Allah..Aku pun solat asar dengan keadaan sakit kepala. Sakit, sakit sangat. Masa sujud memang terasa sakit. Memang Allah nak uji aku kot. Ujian Allah tanda Allah sayang hambaNya kan? :)


Sakit kepala!! haha.

Malam tadi okay sikit. Sekarang ni sakit lagi leher belah kanan. Memang kepala tak boleh gerak sangat, sakit!!!! Ya Allah, harap cepat-cepat la sakit ni hilang. Malam tadi tidur tak lena, kejap-kejap terbangun. Nak dekat berapa kali ntah terjaga. Tapi malam tadi hujan kan? Suka hujan malam-malam. best! :D

Itu je kot kisah medical check up aku. Harap terhibur.

Sekian, wassalam.

Tak sabar nak fly,
Dr. 'Afifah

Sunday, September 9, 2012

Shocking news!

Assalamualaikum w.b.t.

Malam tadi aku dapat 1 berita. Ya Allah. It surprised me, seriously. Kawan yg bagitahu. Membuatkan aku terfikir, layakkah aku. Sememangnya aku tidak layak, mana mungkin orang macam aku ni layakkan. Apa pun, aku tetap bermohon agar diberi kekuatan untuk terus berubah dan istiqamah untuk jadi lebih baik. Dan semoga Allah permudahkan aku untuk memenuhi hasrat seorang ibu yang menginginkan anaknya berjaya dunia dan akhirat. InsyaAllah.


Sekian sahaja. Wassalam.

Yang ingin berubah,
Dr. 'Afifah

Monday, August 27, 2012

Nak berubah itu payah.

Bismillah. Assalamualaikum .


Ya Allah, sesungguhnya nak berubah itu sangat payah. Apatah lagi  ingin istiqamah. Aku takut aku akan terus lalai. terus leka. dengan arus duniawi. aku takut aku terus hanyut. dunia ini kelihatannya sungguh indah. sungguh indah. tapi at the same time aku sedar, syurga itu lagi indah..dan kekal abadi. dunia ini tiada apa-apa berbanding akhirat. bantu aku ya Allah. bimbing aku ya Allah. sesungguhnya aku tak  kuat. kenapa setiap kali aku ingin berubah ada sahaja badai datang melanda. ada sahaja halangan yang datang dari pelbagai arah. aku mohon kekuatan ya Allah, untuk terus berubah. untuk terus istiqamah. aku tak sanggup memikirkan azab kubur, apatah lagi menanggung azab nerakaMu. Hanya kau sebaik-baik penolong. Bantulah aku ya Allah. :'(

Sabda Nabi SAW: "Ada apa aku dan dunia ini! Tiadalah dunia dan aku ini melainkan seperti seorang pengembara yang berlindung dari panas di bawah sepohon pokok, kemudian pergi meninggalkannya". (Riwayat al-Tirmizi, dinilai sahih oleh al-Albani).

Aku ingin berubah. Berubah menjadi seorang yang hamba yang Engkau redhai. Ya Allah, susahnya ya Allah. Susahnya nak berubah. Bila jejak je kaki di rumah, aku rasa aku mudah tewas. Tewas dengan nafsu sendiri. Tewas dengan hasutan syaitan durjana. Aku betul-betul lemah bila berada di rumah.


Al-quran kurang dibaca. Al-mathurat apatah lagi. Solat sunat rawatib entah ke mana. Solat pun akhir waktu. Bukan ke masa di kolej dulu aku selalu jaga benda-benda ni. Tapi bila habis je kolej entah ke mana pergi semua ni. Memang di kolej dulu aku ada banyak dorongan untuk berubah. Tapi di rumah? Mungkin disebabkan itu lah, aku sering mengharapkan agar Allah membuatkan aku sibuk sehingga aku tiada masa untuk berbuat dosa. Aku mengharapkan agar aku dapat menuntut ilmu sepenuh masa sepanjang hidup. Memang baguslah aku ambil medic, biar aku terus busy sampai dah bekerja nanti. Biar aku busy mencari pahala dan redha Allah sehingga aku lupa untuk melakukan dosa dan maksiat. T.T

Aku sedar. Aku mudah lalai. Mudah sangat-sangat. Diberi nikmat sikit, aku terus lalai. Hamba jenis apa aku ni? Ya Rahmaan Ya Rahiim. Engkau masih mengizinkan aku terus hidup, Engkau terus memberikan aku nikmat ini, kerana Engkau masih berikan aku kesempatan untuk bertaubat. Aku berazam ya Allah, aku nekad. Aku akan teruskan perjuangan aku untuk terus berubah dan istiqamah, perjuangan yg aku telah nekadkan dalam hati sejak kali pertama menjejakkan kaki di MSU. Kuatkan hati ni untuk terus istiqamah ya Allah :'(


Sekian, wassalam.

Yang Ingin Berubah,
Dr. 'Afifah

My status : Menganggur

Bismillah. Assalamualaikum w.b.t.


Setelah sekian lama menyepi. Akhirnya tergerak hati nak hapdet belog. Aku baru habis foundation and masih menunggu result dan offer letter from MARA sedangkan rakan-rakan lain yang dapat tawaran UPU dah bershopping sakan beli barang-barang nak masuk U, yang dapat scholarship ada yang dah fly, ada yang tengah busy isi borang, ada yang dah tak sabar menunggu hari nak fly. Aku pulak masih ternanti-nanti abang posmen bagi surat tawaran daripada MARA. Perasaan ni sama macam aku tunggu offer letter from MARA masa lepas SPM dulu. Tapi yang ni lagi neves la, sebab offer letter ni yang menentukan hidup dan mati seorang bakal medical student. hah. hiperbola. 


Offer letter tu insyaAllah akan state tempat aku sambung degree which is International Medical School (IMS) Bangalore,India dengan tarikh fly sekali. Borang-borang yang perlu diisi , pegawai MARA dah bagi before habis foundation dulu. Borang memang banyaak sangat, tak tau nak start dari mana. So, aku just tunggu arahan dari lecturer yang handle student MARA ni je. Memandangkan result exam last semester aku alhamdulillah sangat okay, jadi aku tak risau sangat tapi takde lah over-confident sangat sebab ada je benda-benda lain yang diambil kira macam Medical Entrance Test(MET) dan juga MUET. Apape pun, aku serahkan segala-galanya kpd Allah, yg penting aku dah usaha yang terbaik. Keep on praying and good luck! :)


Oh ye, lupa. Selamat hari raya aidilfitri everyone! maaf zahir batin. Duit raya aku tahun ni banyak sikit berbanding tahun-tahun lepas. Adik-adikku semua jealous. haha. Bukan apa, ni sebab aku nak fly pergi India tahun ni, tu yang orang duk bagi duit raya banyak-banyak, konon nanti 5 tahun tak jumpa. Padahal boleh je balik tiap tahun. kui3. Semoga berjaya ye dr. Afifah ^.^

PS : sikit je update. haha.

Sekian, wassalam. 

Dr. 'Afifah

Tuesday, July 31, 2012

1st August

Assalamualaikum w.b.t.



Happy Birthday! Eh birthday sape ni? hehe. Sape lagi, tuan punye belog lah. 1st August. Tarikh keramat kot. haha. Okay enough merepek. Yang penting, now I'm sweeeeeet 9teen dah. Nombor 19 yang tak berapa nak cantik. Sounds old. Kan kan? But it's okay, it's just a number. Saje nak sedapkan hati le tu. Well, usia dah makin meningkat, dah nak menginjak ke zaman dewasa. Oh no, I wanna be a teenager forever. -.-

Apa pun,tarikh ini mengingatkan aku something. What is it? Mati. Yeah, of course, bila dah tibanya birthday anniversary, takde apa yang nak kita gembirakan, sebab usia makin meningkat, kematian makin dekat, dan tanggungjawab juga makin banyak. InsyaAllah, tarikh ini juga mengingatkan aku untuk jadi lebih matang dalam hidup ni. I'm no longer 8teen. 

I wish I could be a strong girl..in whatever situation. I wish I could be a lovely daughter to my parents. I wish for Allah's blessing in everything I do. And I wish all my dreams will come true. It's not just a wish. It's not just a dream. InsyaAllah I will try my very best to make sure all my wishes come true! :)

So, wake up Dr. 'Afifah. Remember you're no longer a kid! Kau dah nak masuk degree this October. MBBS lagi tu. Jangan main-main lagi okay? Cukuplah zaman foundation yang penuh dengan   kefoya-foyaan. Okay aku memang pencemar bahasa. -.-

Good luck and gambatte ne! (sama je pun maksudnya)

Never ever give up, cuz once you've walked into this path, kau takkan boleh berpatah balik.

Bak kata Dr. Faez masa interview Medical Entrance Test aritu :
"Study hard! MBBS is like you go into a pipe. The pipe will become narrow and narrow but you can never turn back."

I know anything might happen in my future, but all I can do is just to pray and hope for the best! I will do my very best..That's it. :)

Sekian, wassalam.

I'm craving. Haha. =.=



Birthday Girl,
Dr. 'Afifah

Tuesday, July 3, 2012

Penawar Kesedihan. Allah!

Assalamualaikum w.b.t.

Kadang-kadang aku rasa hidup ini sangat memenatkan. Kadang-kadang aku rasa aku dah tak larat nak hidup lagi. Kadang-kadang aku rasa hidup ini asyik buat aku menangis. Kadang-kadang aku rasa hidup ini sangat susah. 

Belakangan ini aku sering diuji. Bertubi-tubi. Dengan sesuatu yang tidak pernah aku sangka. Dan semua itu sungguh menyakitkan. Tapi aku sedar, nak jadi orang yang sabar tu bukan senang. Taraf orang sabar itu ada pada para nabi dan rasul terdahulu. So you think it's that easy untuk sampai tahap sabar? Dan aku juga sedar, reward untuk orang yang sabar ialah syurga. Moga Allah redha, insyaAllah.

Hari Isnin haritu, aku dapat berita yang sangat menyedihkan. Sangat sangat yang teramat sangat. Aku rasa kaki aku lemah untuk berdiri lagi. Aku rasa aku dah jatuh menjunam ke bawah, dan aku rasa sangat susah untuk bangun semula. Masa tu jugak, aku terjumpa ayat ni.
 
“Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, pada-hal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh mala-petaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya, ‘Bilakah datangnya pertolongan Allah?’ Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” (Al-Baqarah: 214)

Ayat-ayat ini sungguh menyentuh hati aku. Aku juga teringat ayat yang pernah kami tadabbur bersama semasa Bulatan Gembira dulu.

"Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah; Dan barang siapa yang beriman kepada Allah, niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu." (At-Taghabun : 11)

Masa Kak Muna (kak naqibah) ajak tadabbur ayat ni, aku rasa sangat sebak. Betapa aku ini hamba yang sangat lemah. Tak berdaya untuk berbuat apa-apa melainkan dengan kuasa dan kehendak Allah. 

Baru-baru ini, aku surf internet dan aku terjumpa lagi satu ayat yang sangat beri kesan dalam hati aku.

Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri” (QS. Al Hadid: 22-23)


"....kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu...."
"....kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu...."
"....kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu...."

Betapa aku rasa sangat terasa dengan ayat ini. Allah benar-benar ingin menegur aku. Aku betul-betul terasa. Sentap. Aku lalai. Aku tak sedar yang selama ini aku benar-benar hidup dalam kelalaian. Aku sangat sedih dan menyesal. Aku sangat menyesali masa-masa aku yang terbuang dengan benda yang sia-sia dulu. Aku dilalaikan dengan hal-hal duniawi. Aku kecewa dengan diri aku. Sangat kecewa.

Ayat-ayat ini juga menyedarkan aku, segala bencana dan musibah dalam hidup ini dah sedia tertulis di Luh Mahfudz. Ia dah ditetapkan. Nak tak nak kita kena hadapi. Dan macamana kita hadapi, itu lah caranya Allah nak uji kita. 

'JANGAN KATA KAMU BERIMAN SELAGI KAMU TIDAK DIUJI!'

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja hidup senang-lenang) mengatakan: 'Kami telah beriman', sedangkan mereka belum lagi diuji ?” (Al-Ankabut : 2) 

Dan ujian itu ada pelbagai bentuk.

Dan sungguh akan Kami memberikan ujian kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah : 155) 

Jadi sabarlah dalam bersabar! Sebab............

”Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” (Al Baqarah : 286)

Sebab Allah tahu yang kita mampu lah Allah turunkan ujian/musibah tu. Kalau tak mampu, Allah takkan biarkan ia berlaku. Allah tak pernah zalim kepada hamba-hamba Nya.

Didiklah hati agar sentiasa redha dan sabar. Kerana Allah sangat mencintai orang yang sabar.

"Dan Allah mencintai orang-orang yang sabar."(Ali Imran : 146) 

Ingatlah, bukan senang nak jadi orang yang sabar. Allah pernah puji orang-orang yang sabar dalam al-Quran.

"…dan orang-orang yang bersabar dalam kesulitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar imannya dan mereka itulah orang-orang yang bertaqwa." (Al-Baqarah :177)

Dan yang bestnya, Rasulullah S.A.W pernah bersabda yang bermaksud: “Tidaklah seseorang mukmin itu ditimpa kecemasan, kegelisahan, rasa sakit dan keletihan hingga tertusuk duri melainkan dengan semua itu Allah akan menghapuskan dosanya.”  

InsyaAllah, semoga dengan redha dan sabarnya hati ini menerima segala ujian dan musibah yang melanda, Allah akan hapuskan segala dosa-dosa kita.

Ya Allah, terima kasih untuk segala-galanya ya Allah. Alhamdulillah. Aku cuba untuk jadi kuat. Cuba untuk jadi tabah. Aku taknak jadi orang yang lemah. Aku mohon ya Allah, seandainya aku jatuh lagi selepas ini, berilah aku kekuatan untuk bangkit kembali. Aaamiin :')

 "IT'S OKAY TO CRY. MENGADULAH KEPADA ALLAH KERANA DIA PASTI DENGAR."
La Tahzan,
Dr 'Afifah

Wednesday, June 20, 2012

: Jangan sedih, Allah kan ada :


Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum w.b.t.

There were so many things happened lately.

I feel like, ‘Ya Allah kenapa bertubi-tubi bad news yang aku dapat ni ya Allah’ 

Since last week lagi, aku asyik dapat berita yang kurang sedap didengar.

Eh tak, langsung tak sedap didengar sebenarnya.

Ada yang aku dapat terima dengan tabah,

dan ada yang aku terus nangis bila dapat tahu.

Kadang-kadang aku pelik,

how can my friends become so strong bila dapat berita buruk.

How can they feel sooo calm as if nothing happened. 

Seriously teringin nak jadi macam diaorang. 

I want to be like them.

Tak nangis bila dapat tau something yang tak baik.

Tak gelabah.

Tak panic.

Tabah. 

I can't be that tough! I just can't. :’(

Just now, aku baru je dapat tahu barang aku hilang. Barang tu bukan harga 2-3 ringgit. Tapi ratusan ringgit. Dan barang itu dibeli menggunakan hasil titik peluh ibu ayah. How can i just tak rasa apa-apa kan? Kenapa lah aku boleh careless tadi!

Ya Allah, aku taknak jadi orang yang menyalahkan takdir. Aku cuba untuk sabar dengan segala ujian-ujianMu ini, tapi aku rasa aku tak cukup kuat. 

Aku ni troublesome kan?

Dah lah asyik menyusahkan kawan, menyusahkan ibu ayah pulak. How I wishhhhhh I can putar balik masa. I want to fix everything back to normal. But I know itu semua merepek belaka. T_T

Apa-apa pun, aku yakin, berkat kesabaran, akan ada sesuatu yang lebih baik berlaku nanti. Allah takkan membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.Ya Allah, hanya Kau yang mengetahui apa yang aku rasa sekarang ni, maka kuatkan lah hati ini untuk redha dan sabar. Hanya Engkau tempat aku bergantung dan berharap. 

Ampunilah segala dosaku ya Allah, sekiranya apa yang berlaku ini merupakan balasan di atas dosa-dosaku yang dulu. Astaghfirullahal’azim. Kuatkan hati ini ya Allah. Aamiiin ya Rabbal ‘Alamin.

La Tahzan,
Dr ‘Afifah