Friday, January 7, 2011

Kot-kot pasni aku mati ke..

Assalamualaikum.
What u're goin' to do if bila balik je rumah...
kita nampak ada ramai orang kat rumah kita..
ramai sangat.
and ada 1 keranda.
kita masuk dalam rumah.
Tiba-tiba.....

nampak jenazah.

Jenazah siapa?
Kita cuba mengenal pasti siapa jenazah itu...
Jenazah yang telah terbujur kaku.
Tidak bernyawa.
Kaku.
Tak mampu berbuat apa-apa.
Macamana kalau jenazah tu merupakan jenazah orang yang kita sayang?
Or
jenazah kita sendiri.

Apa perasaan kita?
Dah ready ke nak pergi alam sana?
Kalau cakap pasal ready,kita takkan pernah bersedia. Tak pernah cukup.
Tapi selagi boleh, kita kena berusaha ke arah itu.
Mati memang scary. Scary things to be think.
Orang yang paling bijak is orang yang selalu ingat mati.
Bila selalu ingat mati, takkan terlintas na wat jahat ,aite?

I'm just wondering tadi, time on my way balik dari kerja, aku terfikir.
"sempat ke aku jumpa family aku pas ni.."
i don't know.
it was suddenly crossed ma mind.tiba-tiba je.
alhamdulillah la selamat sampai rumah.
Bukan pe, dalam perjalanan ke mana-mana je lah, anything could be happen.
anything.
maybe anything that we'd never imagine.
beyond our expectations.
i'm so worried tadi.

then, aku terfikir jugak.
what if ada orang mati time on the way nak wat maksiat.
okay, for instance;
Sorang boy ni na gi library. Tipu parents na study padahal plan nak dating.
Pegi library naik motor.
Tibe-tibe, tengah excited bawak motor ,ada lori langgar dia.
habes, mati katak kat situ.
So, apa jadi ?Mati time tengah on the way nak gi dating?
Dah lah menipu.
Sempat taubat ke tak tah.
Nauzubillah.

Memang, semua orang dah tau and dah biasa dengar cerita-cerita seperti di atas.
tapi tak ramai yang ambil iktibar.
sebab tu, orang yang ada pegangan agama pun boleh tewas.
sebab lupa. lupa yang mati selalu kejar kita.
and know what, malaikat maut sentiasa observe kita 70 kali sehari.
ini my sis yang cakap.tapi betol or tak ,it can be a reminder kan.
a reminder supaya kita tak lalai yang kematian tu sedang mengejar kita.
tapi kita pulak sibuk mengejar harta, dan cinta dunia.
nauzubillah.


dating Pictures, Images and Photos
gambar hiasan

And aku pun pernah terfikir,"kenapa orang nak pegi pasar pun kena pakai stokin,tudung yg menutup dada, baju longgar.pakai cam cikai cukop lah. pasar je pun."
lepas tu aku terfikir jawapan dia.
yelah. kalau-kalau mati time tengah jalan nak gi pasar, at least mati dalam keadaan tutup aurat.
cuba kalau gi pasar pakai baju ketat, tudung selak-selak, suar paras lutut.
tibe-tibe ditakdirkan mati, kan.. dah rugi dah. mati dalam keadaan macam tu.
mesti ta best ann.

Cuma, yang aku tau and aku sedar ialah..
ingat mati memang dapat cegah maksiat.
Seriously.
Cube la try.
Just bear in ur mind, "kot-kot pasni aku mati ke....."
then kita takkan wat bende yang tak sepatutnya.

Tadi jugak aku terbaca something mengenai mengingati ALLAH.
Pernah dengar tak, sesaat kita lupakan ALLAH ,dikira maksiat.
Of course, tiap kali kita wat maksiat such as ta tutup aurat, couple, dating, mengumpat,menfitnah, means that time tu kita lupakan ALLAH.
Kalau kita ingat DIA, kita takkan berani buat semua tu di bumi ALLAH ni.
InsyaALLAH.
That's y, memang betullah. Hari2 kita wat dosa, sebab hari2 kita lupakan ALLAH.
Sebab hal duniawi. .
akhirat.

akhirat.

akhirat.

Apa nasib aku kat sana?
Aku terima buku amalan tangan kiri or kanan?
Aku dapat jumpa family aku balik ke tak?
Dapat jumpa kawan-kawan ke tak?
Siapa yang teman aku kat sana?
Aku berjaya lulus ujian kat akhirat ke tak?
Timbangan baik dan jahat aku macamana?
Macamana keadaan aku time melalui titian sirot yang senipis sehelai rambut yang dibelah 7?
Layak ke aku dapat syafaat Nabi?
Syafaat AQ?

Kalau kita fikirkan semua tu, memang rasa nak nangis.
Sebab memang kita sentiasa bergelumang dengan dosa.
ALWAYS.


p/s : just a reminder for readers n myself. tq.

lurvians.

No comments:

Post a Comment

Komeng jangan tak komeng. :)