Sunday, February 28, 2016

Inilah yang dinamakan kehidupan

Assalamualaikum and salam 1 Malaysia.

Pernah tak rasa macam impossible nya kalau jadi macamni macamni tapi bila suatu hari tiba tiba benda macamni macamni tu terjadi kat kau, Allah permudahkan je urusan seterusnya. Begitulah yang terjadi dalam hidupku sejak 5 bulan lepas. And setelah 5 bulan aku merasakan selama ni memang aku survive pun sebab Allah yang tolong. Sebab aku ni jenis yang lemah semangat. Susah sikit je nak give up. Sedih sikit je nak give up. Macamana islam nak menang kalau ramai umat2 lemah macam aku ni *nangis*

I just want to share something kat sini. Dalam hidup ni, jangan lah kita merasakan yg kita ni la orang paling susah paling sedih paling malang.  Hakikatnya kita yang asyik membandingkan diri dengan orang yang lebih baik kehidupannya padahal dalam ibadah kita tak kisah pun kalau orang lain lebih dari kita. Yang penting, bila kita ditimpa kesusahan, sebenarnya Allah nak kita balik kepada Allah. Mungkin selama ni bila kita sentiasa di atas, kita lupa sebenarnya Allah yang sedang 'mendukung' kita, tapi once Allah 'jatuhkan' kita, Allah nak kita sedar diri yang kita ni bukan siapa siapa pun, kita ni takde kuasa apa apa pun, kita ni sekerdil kerdil makhluk di sisi Allah.

Semua yang terjadi dalam hidup, ada sesuatu yang Allah nak didik kita. Bila kita bersangka baik, hati kita akan merasakan apa pun yang terjadi baik atau buruk, semuanya Allah dah susun dengan sebaik baiknya and it happens for a reason. Always for a reason. Ingatlah yang Allah berada dalam persangkaan hambanya. Baik sangka, dapatlah yang baik. Begitulah sebaliknya.

Sekian wassalam.

Puan 'Afifah ❤๐Ÿ’‹

No comments:

Post a Comment

Komeng jangan tak komeng. :)