Wednesday, December 7, 2011

terima kasih or thank you?


Assalamualaikum w.b.t

Ungkapan 'terima kasih' dan 'thank you'. Sama je kan? Semestinya maksud sama, tapi bagi aku, ada sedikit perbezaan between dua ungkapan ni. Okay, cuba kita tengok la orang sekeliling kita, kalau perasan lah, jarang orang cakap 'terima kasih' dan mereka lebih suka gunakan 'thank you'. Tak pun 'thanks'. Malah, ada jugak yang guna 'trimas'. Tak dinafikan aku pun selalu jugak guna 'thank you' but usually aku akan cakap thank you to those yang non-muslim or yang memang speaking-all-the-time punya orang.

I think it will be more proper to say 'terima kasih' instead of saying 'thank you' or 'thanks'. Entah kenapa, bila orang say 'thank you' and yang most common, 'thanks',aku tak dapat rasa sangat keihklasan orang yang berterima kasih tu. hehe. It's not like aku cuba nak argue pasal keikhlasan orang berterima kasih, sebab everything based on niat kan, tapi tak rasa ke ucapan 'terima kasih' tu memang jelas-jelas lebih proper and merendah diri. Betul tak? Ke aku sorang je rasa macam tu? 

Tak salah cakap thank you ataupun thanks. It's better than tak cakap langsung kan. Cikgu Sejarah aku pernah tegur kitorang dulu, aku tak ingatlah ayat dia macamana, tapi point dia kat situ ialah ucap terima kasih is better than ucap thank you. Selalu nya orang kalau cakap 'thanks', perasan tak muka dia macamana. Macam muka feelingless and mendatar. Cuba tengok kalau orang cakap terima kasih, mesti nada dia lain, which is perkataan 'kasih' tu  kadang-kadang lebih bersemangat sikit nadanya. Muka pun ceria. hehe. Just my opinion la. Takde nak tuju kat sape-sape. Okay, sampai di sini sahaja. :D


Sekian,wassalam.


terimakasih girl,
Dr 'Afifah

No comments:

Post a Comment

Komeng jangan tak komeng. :)