Thursday, November 17, 2011

Aku dapat 4flat!!



 Assalamualaikum w.b.t

Aku dapat 4.0 flat!!!!!! HAHA mane ada lah.
4.0 flat tunggu semester 2 dan 3 ni okay. ;D

Alhamdulillah,tadi baru dapat result sem 1.Overall okay okay la,lepas 3.50 and lepas 3.75.Alhamdulillah.Syukur.Tapi,time first-first aku tengok result aku,aku rasa agak kecewa sikit la sebab tak dapat 4flat.Tapi takde la kecewa frust menonggeng sampai nangis-nangis.Chill la.Aku dah ready fizikal dan mental sebelum dapat result ni.Aku sentiasa berdoa so that Allah beri aku kekuatan secukupnya time dapat result nanti.Alhamdulillah,aku rasa aku dah cukup kuat untuk menerima yang aku tak berjaya dapat 4flat and at the same time aku rasa lega sebab result aku above 3.75. Terima kasih ya Allah,syukur alhamdulillah. :')

My result is:

4.00-0.21=??????

Kira la sendiri ea. :P

Aku dapat A dua subjek je.
Yang lain semua A-.
Sedih and terkilan sebab subjek-subjek yang aku target A and senang dapat A(rasanya la) tapi aku tak dapat A. :(


Bermula dengan Biology.Sejujurnya ku akui subject ni memang tough bagi aku cuz ada 13 chapter kesemuanya dan kena cover all chapt for less than 4 months.Lecturer sibuk mengejar syllibus and sape yang slow tu memang ketinggalan la.Aku pun slow gak kekadang tapi wat discussion dengan housemate,ok sikit.Time midsem,result Biology aku memang sangatsangat HORRIBLE sebab aku dapat B.Bukan B+ k,tapi B!Aku rasa sangat sedih dan frust tahap infinity sebaik sahaja mendapat tau Bio dapat B.Madam Intan,our lecturer dah tolong-tolong bagi tips exam,tapi still dapat B.Alhamdulillah,final exam balas dendam,and untuk sem 1,Biology aku dapat A-.Terimakasih sangat-sangat Mdm Intan.Thank you so much Miss Mary! :D

Next subject,English for general proficiency.Aku tak tau la apa silap aku,aku dapat A- untuk result keseluruhan sem 1. Time mid sem aku dapat A,and untuk quiz and assignment aku rasa dah cube untuk score tinggi-tinggi.Tapi last-last dapat A-..Memang terkilan sikit la,housemate aku yang dulu time midsem dapat A pun dapat A-.So,we can conclude that cara marking english untuk final exam sangat strict.MAYBE.Apape pun,aku bersyukur.Better A- than B+. :) Thank you Miss Nadhrah yang cun! heee

Untuk Co-curriculum I,aku dapat A-.Maybe markah projek tak okay sangat kot.I've no idea bout this and I don't know what I've done sampai subject co-curriculum aku GAGAL dapat A.=______=' Untuk final exam aku rasa aku dapat jawab dengan baik cuz soalan dia sebijik soalan past year.Aku redha je lah,ada hikmahnya.And semester 2 ni ada subjek co-curriculum II,harap dapat perform dengan cemerlang untuk this sem,taknak kantoi lagi dah.BTW,thank you Mdm Mimie! :)

Subjek Malaysian Studies,which is my favourite subject.haha.Midsem aku tak dapat A,malah dapat B+!Hanya Allah yang tahu perasaan aku bila aku dapat result Malaysian Studies time tu.Sangat-sangat sakit rasa hati ni sebab terpaksa menerima hakikat yang aku gagal dapat A for this subject.Subject ni macam SEJARAH sikit,tapi cerita pasal Malaysia jela.Banyak nak kena hafal and aku suka study last-last minit,tu yang aku dapat A- je untuk keseluruhan semester 1.hehe.Apape pun,terima kasih Miss Rosnah!

Next subject is Mathematics I.Aku rasa susah gila maths ni time belajar.Maths ni macam add maths cuma kita belajar lagi detail la.Time belajar rasa susah,tapi time exam rasa senang pulak.Untungla kan.HAHA sebenarnya senang nak score maths ni,don't worry.Time first quiz aku dulu,aku dapat markah yang super teruk gila,which is 20.5 over 30.Haihh.Sejak tu aku non-stop buat latihan maths.Sejak tu markah quiz improved and selalunya lack 2-3 markah je daripada full marks.Alhamdulillah.Test I aku dapat A and untuk keseluruhannya,mathematics I aku dapat A.Terimakasih Miss Akma! Miss Akma dah tak ajar MSU dah,beliau sambung master. Good luck miss!Oh yea,today's her birthday anniversary.Happy Birthday Miss Akma, moga murah rezeki dan dipermudahkan segala urusan dunia akhirat. :D

Lastly,subject Health Science! Sangat suka subjek ni,cuma final exam dia sangat-sangat lah susah.Soalan tahap budak phD.haha.Seriously susah,aku tak dapat jawab dengan baik.Madam Simran taknak bagi clue langsung apa yang masuk exam.Tapi ok jugak kan,rasa puas sebab kita dapat jawab atas usaha sendiri.Health Science banyak menghafal je,cuma final exam skop nya bukan setakat dalam notes,tapi kena rajin-rajin tengok internet.fyi,Health Science tak guna apa-apa buku langsung,100% depends on notes given by our lecturer.Alhamdulillah,aku dapat A. Terimakasih Mr Deen yang banyak sangat tolong budak-budak MARA, and also Mdm Simran yang sangat pandai mengajar dan mengexplain kepada kami-kami yang macam-macam ragam ni. ;D

  
 Congrats to all my housemates yang dapat pointer yang sangat excellent and bombastic! Semua housemates ku lepas 3.75 and the highest 3.96. Hebat-hebat! ^_^

Untuk batch aku,tak ramai dapat 4 flat untuk first sem.Ada 3 orang je,dua lelaki dan seorang perempuan.Dua lelaki tu memang budak straight A+ SPM and yang perempuan tu,bekas pelajar SESERI. Tahniah korang! :)

Aku telah bertekad,apa pun keputusan yang aku dapat,aku akan redha.Alhamdulillah,aku dapat menerima result sem 1 ni dengan hati terbuka.Walaupun kita semua nakkan 4flat,tapi kalau tetap tak dapat walaupun dah usaha sungguh-sungguh,ada hikmahnya.Allah taknak kita dapat 4flat,mungkin ada sebab kenapa Allah tak izinkan kita dapat 4flat tu.

Ustaz aku pernah cakap,kalau kita nak doa,jangan doa terus cakap nak 4flat atau pun straight As.Tapi mohonlah kejayaan yang terbaik untuk diri kita,sebab hanya ALLAH je yang tahu apa yang terbaik untuk kita.Kalau dapat result 3.79,itulah yang terbaik untuk aku,insyaAllah.Kalau Allah gagalkan kita even dah berusaha,maka ada hikmahnya kenapa Allah gagalkan kita.Jangan terus menyalahkan takdir,tapi lihatlah sebuah kegagalan tu sebagai satu pendorong untuk kita jadi lebih baik lagi pada masa akan datang.Kita tak sentiasa berada di atas.Kadangkala kita kena berada di bawah supaya kita sedar diri sikit.And it's not how many times we fall,it's how many times kita bangun balik setelah jatuh. ;)


SEMOGA BERJAYA MENDAPAT KEJAYAAN YANG DIREDHAI ALLAH. :)


Redha dan bersyukur,
Dr. 'Afifah Sidek

3 comments:

Komeng jangan tak komeng. :)