Thursday, September 20, 2012

MARA OH MSU


18th September 2012 (Tuesday)

Hari ni hari yang sangat busy. Aku berkejar pegi jumpa makcik aku selaku penjamin 2 untuk agreement MARA. Sebab nak betulkan something dalam form tu, ada salah sikit. Nak kena initial 3 orang pulak tu. Melampau! Then berkejar ke pesuruhjaya sumpah kat town, dua-dua penjamin kena ada katanya. So memang agak menyusahkan la sebenarnya. Dah setel tu, pegi Lembaga Hasil Dalam Negeri nak matikan setem. 

Dalam pukul 1PM, gerak pergi MSU, nak ambik result sem 3 dan bayar  duit visa RM303. Pergi level 16, tengok-tengok pintu tak boleh bukak. Rupanya salah bangunan. Aku call kawan aku, dia cakap level 16 management tower. Ya Allah. Punya lah nak kejar masa time tu, banyak pulak masalahnya. Aku pun pegi management tower, nak tunggu lift satu hal. Dah nak pukul 3 dah masa tu, memang cuak sangat, sebab lepas tu nak pegi HQ MARA kat KL. Dah sampai level 16, international office takde orang! Aku pun macam, eh tak de orang. Takkan sorang pun takde. Aku siap boleh round 1 office tu, memang takde orang! Aku tunggu few mins, ada sorang staff sampai, dia baru nak solat rasanya, dia cakap “tunggu kejap boleh?” Apa? Dia suruh tunggu?? Takde makna nya nak tunggu. Aku dah lambat sangat dah ni. Aku pun cakap “Saya nak cepat ni, lepas ni nak pergi MARA. Kalau petang nanti takut tak sempat. Office tutup pukul berapa?” Dia cakap tutup pukul 6, tapi dia balik lambat sikit. Aku pun blah la dari situ.

4.40 petang baru sampai HQ MARA kat Jalan Raja Laut. Ayah main redah je jalan kat KL tu, tup tup jumpa pulak. Dekat je dengan Sogo. Dah sampai tu aku terus hantar borang agreement, ada sorang staff ni tolong check kan and bagitau apa yang tak lengkap lagi. Banyak jugak yang tak lengkap tapi boleh je setelkan masa tu. Memang agak kelam kabut, nasib baik ‘F’ ada, tolong fotostatkan medical checkup and result sem 3. Dalam kul 5 lebih baru siap, solat asar jap, lepas tu makan kat restoran kat bangunan MARA tu. Bertolak balik dalam pukul 7 PM, aku call miss A, nak inform dia aku tak sempat nak hantar borang visa and passport hari ni. Dia suruh hantar esok. So aku tak payah la nak patah balik MSU. Masa on my way balik to Seremban, aku teringat something. Ohhoooyy!<--tiru Jepa.

Aku : Ayah!*pandang kerusi belakang*
Ayah: kenapa? X-RAY?
Aku : *eh macamane ayah boleh tau ni* ha’ah, envelope medical checkup tadi tertinggal!
Ayah : Laa, takpe la, nanti kalau ‘F’ pegi hq mara nanti, suruh dia tolong ambikkan.
Aku : Oo. A’ah kan. Ok ok.

Dah setel 1 masalah. Thank you ‘F’. Jasamu dikenang! Boleh balik dengan hati yang tenang ;)

*To be continued..............*

2 comments:

  1. yuran pendaftaran n yuran pengajian semester pertama kena bayar sendiri dulu ea kat msu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah kena bayar sendiri dulu tp tak banyak pun. yg banyak2 tu MARA setelkan selalunya :)

      Delete

Komeng jangan tak komeng. :)