Thursday, May 24, 2012

I DECIDED TO CHANGE BECAUSE I KNOW THAT AKHIRAT'S LIFE WILL BE FOREVER AND EVER

Assalamualaikum w.b.t :)

Betullah orang dok cakap, umat Islam kini semakin tenat. Makin lama makin kritikal. Ramai orang yang hanya hidup pada jasad, tetapi hati mereka sudah mati. Kalau tak percaya, perhatikan dengan mata kepala anda sendiri, tengok rakan-rakan anda. Tengok lah orang sekeliling anda. Berapa ramai yang jadikan Islam sebagai addin which is the way of life? And of course,don't forget to look at yourself too.

Few days ago, aku ada attend a program which is Program Mahasiswa Cemerlang, organised by MSU and it is compulsory for those who are taking Islamic Studies for this semester. Apa yang aku perasan, ustaz banyak kali sebut "Kalau ada yang lebih baik, kenapa nak yang biasa-biasa." This concept can be applied to our way of life. Cara kita beribadah, cara bertudung, berpakaian, cara kita belajar and so on.

Kalau dalam ibadah, kenapa kita nak buat yang basic-basic je kan? Kata nak syurga Firdaus. Kena setimpal lah kan. So, kalau rasa dengan solat cukup 5 waktu dah cukup baik, no you're wrong. Ada yang lebih baik dari itu, contohnya, dengan solat 5 waktu, pada awal waktu, berjemaah, disertai dengan solat sunat rawatib dan solat sunat yang lain. Sama juga dengan tudung, kalau kita rasa dengan hanya bertudung segi tiga yang biasa itu sudah cukup baik, dah cukup sempurna..bagaimana pula dengan tudung bidang atau tudung labuh? Bukankah ada yang lebih baik? Jadi kenapa pilih yang biasa-biasa sedangkan ada yang lebih baik? kan kan? :)

Ada beberapa perkara yang aku tak berapa berkenan dalam program ni, which is soal aurat. Abang dan kakak fasilitator asyik tekankan soal tudung. Siap paksa pakai pin, tak kasi pakai selempang-selempang macam tu je, kalau tak, memang nak kena lempang lah kan. haha. Okay, serius serius. Bila fasilitator asyik suruh pelajar yang free hair pakai tudung, ini menyebabkan mereka merasakan yang kita wajib pakai tudung, sedangkan yang wajibnya ialah TUTUP AURAT. The problem is, kakak fasilitator sendiri tak tutup aurat dengan sempurna and yes, mereka semua bertudung, pakai baju kurung, tapi ada segelintir yang pakai tudung tidak melabuhkan di bahagian dada, ada yang pakai tudung bonggol tinggi setinggi gunung everest. Dan ada juga yang berpakaian sopan semasa PMC sahaja, tapi kat luar program, nauzubillah. 

Next time, I really hope that
abang dan kakak fasilitator lebih concern mengenai hal ini kerana konsep aurat yang betul itu amat penting untuk didedahkan, bukan sahaja kepada peserta PMC, tapi juga kakak-kakak fasi yer. hehe. Sepatutnya lah kan, abang dan kakak fasi ni syaratkan supaya para peserta menutup aurat dengan sempurna, bukan setakat wajibkan pakai tudung dan haramkan seluar jeans je. Bukan nak ajar participant supaya jadi hipokrit, tak tak.. it's just nak latih mereka supaya mula berjinak-jinak dengan pakaian yang betul-betul ikut syariat. Mana tahu, masa program PMC ni lah,titik-titik permulaan untuk berubah tu mula ada dan mula bercambah dari hari ke hari. :)

Overall, I could say that PMC was really awesome! Masa dah habis program hari tu, aku rasa kan bagus kalau PMC extend sampai seminggu. It will be super duper awesome I guess. haha. Harapan aku agar program ini dapat diteruskan dan diperbaiki lagi. Pengurusan masa juga perlu diperbaiki kerana aku nampak lah beberapa kelemahan dalam aspek masa tu. And one more thing, pengalaman bermalam dalam kelas merupakan an unforgettable moment ever. Rindu pulak suasana tu. Best sangat! Mula-mula bila dapat tahu muslimat kena bermalam dalam kelas, aku rasa agak risau dan tak puas hati. Cuma beberapa lama lepas tu aku tersedar, tersentak, lagi-lagi dapat teguran dan nasihat daripada pelajar muslimin sendiri mengenai tempat tidur muslimat ni.

Aku tetibe terfikir, dulu-dulu Nabi Muhammad S.A.W. mana pernah tidur dengan selesa. Ya Allah, sungguh tak bersyukur diriku ini. Kalau nak dibandingkan dengan kehidupan kita dengan Baginda S.A.W, kita jauh jauh jauh lebih mewah. Lebih selesa. Ada aircond pun merungut lagi! Astaghfirullah. Baginda S.A.W tidur tak selesa pun dia tak kisah, tak merungut, sebab Baginda S.A.W tahu, hidup kat dunia ni tak kekal dan sekejap sahaja, tapi kehidupan di akhirat TIADA PENGHUJUNG, kekal abadi sampai bila-bila.

Itu je lah pasal PMC. Oh ye, kat PMC ni pun aku belajar cara solat dan cara bacaan dalam solat dengan betul. Kadang-kadang benda-benda macamni kita terlepas pandang padahal benda ni sangat penting. Terima kasih kepada kakak-kakak fasilitator yang tegur cara solat semasa praktikal solat dijalankan. May Allah bless. I wish kat Bangalore nanti pun ada this kind of program jugak. I would love to join it! ;)

Sekian, assalamualaikum.
''I DECIDED TO CHANGE BECAUSE I KNOW THAT AKHIRAT'S LIFE WILL BE FOREVER AND EVER.''

Insan Terpilih,
Dr. 'Afifah Sidek.


No comments:

Post a Comment

Komeng jangan tak komeng. :)