Friday, December 7, 2012

Kita nak pergi mana?

Assalamualaikum.w.b.t

"Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan." [21:35]
Cuba bayangkan bila bangun je dari tidur, kita tiba-tiba berada dalam sebuah gerabak keretapi yang sedang bergerak. Agak-agak la kan, apa persoalan yang bermain dalam minda kita masa tu? Mesti kita tertanya-tanya..

"Keretapi ni nak pergi mana?"

Okay now. Cuba tengok diri kita pulak. Kita lahir-lahir je kat dunia ni, kita tak tertanya-tanya ke "aku nak pergi mana?" Maksudnya, pernah ke kita terfikir apa tujuan dan matlamat sebenar hidup ni? Kita makan, minum, study sampai dapat straight As SPM, dapat 4 flat masa matrikulasi dan seterusnya ambil bidang medic or any other course yang diminati. Lepas tu kahwin, dapat anak, dapat cucu. Lepas tu? Apa jadi? 

MATI. Ye, semua akan mati. Tiada yang akan terlepas. Apa yang kita buat sekarang ni, semua ni hanya secebis dari apa yang Allah nak kita jadi. Allah nak kita jadi apa sebenarnya? Allah hidupkan kita sebagai manusia, mesti ada sebab. Mesti ada tujuan. Kenapa Allah tak jadikan kita sebagai pokok ke..burung ke..gorilla ke..hehe. Kenapa kita dihidupkan kan sebagai manusia? 

Kita dah biasa dengar, tujuan hidup kita ni apa? Just nak jadi doctor? optometrist? Engineer? Cikgu? Pensyarah? Tujuan hidup hanya nak capai cita-cita, dapat kerja yang bagus-bagus, kahwin and dapat anak? Sampai situ je ke? Sampai situ je ke tujuan hidup kita terhenti? *Eh banyak pulak soalan. hihi. *

Kita semua tahu. Semua tahu. Ye, kita semua tahu, yang pengakhiran hidup kita ni tak lain dan tak bukan ialah kematian. Tapi kena ingat jugak, death is just a beginning of another journey. Yeah, journey kita kat akhirat nanti. It's going to be a long journey kan. Kalau kita tengok dalam al-Quran, Allah ada berfirman, 

“Tetapi kamu lebih mengutamakan kehidupan dunia. Sedangkan kehidupan akhirat itu adalah lebih baik dan kekal.”

(Surah al-A’la, 87: 16-17)

Jadi, ottoke? Cari jawapan. Carilah jawapan yang sebenar. Bukan jawapan rekaan ikut sedap hati je. Tengok diri kita, adakah kita sudah cukup memenuhi kehendak dan tujuan kenapa Allah ciptakan kita di dunia ini sebagai makhluknya yang bergelar manusia? 

Tengok cara hidup kita, ke arah dunia atau ke arah akhirat?

Tengok attitude kita terhadap orang lain.

Tengok attitude dan adab sopan kita terhadap ibu bapa kita.

Tengok pakaian kita. Ketat? Sendat? Free hair? Pakai tudung tapi jarang nampak leher? Pakai tudung tapi tak pakai anak tudung sampai rambut terkeluar-keluar?

Tengok cara percakapan kita. Ikut cara Barat atau sunnah Nabi?

Tengok apa yang selalu keluar dari mulut kita. Zikir? Istighfar? Atau, carutan bodoh? Bangang? Sial? Adakah ini yang Allah nak kita jadi?

Tengok ibadah solat kita. Khusyuk? Atau sentiasa terbayang wajah kekasih hati?

Tengok ibadah sunat yang lain. Puasa sunat dah berapa bulan tinggalkan? Tak pernah solat sunat rawatib? Tahajjud, qiamullail?

Tengok berapa kali kita baca al-Quran dalam sehari? Nak tahu tak, umat Islam kat Gaza sana  akan baca al-Quran setiap kali ada masa terluang, takde masa la nak melagha. Takde masa nak tengok cerita Korea cerita Secret Garden, King 2 Heart, Full House, City Hunter, etc etc. Tak selera nak tengok video tarian k-pop Gangnam Style T-Ara Super Junior. Tak berminat nak search lirik lagu Taylor Swift Jason Mraz Avenged Sevenfold. Tak terfikir pun nak download lagu Bruno Mars One Direction Paramore Muse. Betapa dorang tak pandang semua tu kan? Dan kita ni? Masih terbelenggu lagi dengan media massa yang karut semua tu. Tak dinafikan, aku sendiri seperti apa yang disebutkan di atas. Kadang-kadang. Kita tak sedar. Kita tak nak ambil ibrah dari semua ni. Allahuakbar.. Jauhnya aku dariMu ya Allah..:'(

Dengan perangai kita macamni, layak ke.. layak ke kita bertemu dengan Allah S.W.T. Dengan amal ibadah tunggang langgang macamni. Layak ke.. Kat akhirat nanti jangan mimpi la nak bertemu dengan Allah, kita dapat tengok Allah masa kat syurga je. Persoalannya layak ke kita masuk syurga? 

InsyaAllah. InsyaAllah. Teruskan berdoa supaya kita diiizinkan dan dipermudahkan jalan untuk ke syurgaNya. Untuk bertemu Allah. Satu-satunya impian yang perlu disemat dalam hati kita, supaya dapat dijadikan pembakar semangat untuk berubah. Untuk mencari redha Allah. Itu yang utama. Redha Allah. Untuk apa hidup berjaya senang lenang mewah bermewahan study gempak result meletop distinction setiap tahun, tapi kalau Allah TAK REDHA..apa gunanya? Sia-sia. 

Dan ingat, tidaklah Allah jadikan tiap sesuatu itu dengan sia-sia. Pasti ada sebab dan tujuan. Sentiasa tanya diri, apa tujuan kita dihidupkan, apa yang kita perlu jadi kat dunia ni. Adakah sekadar belajar, sit for exam dan dapat keputusan cemerlang? Ingat. Ada yang lebih BESAR dari itu. Jadikan persoalan itu sebagai inspirasi untuk kita terus istiqamah. Istiqamah untuk berubah jadi baik. Dan jadi lebih baik.

Sekian, wassalam.

You only live twice.

Miss F.




No comments:

Post a Comment

Komeng jangan tak komeng. :)